Bus
Lijnkaart 10 ritten met gemeentekorting
Alle reizigers die binnen de gemeentegrenzen van Herk-de-Stad de bus nemen, betalen 1 euro per rit met een Lijnkaart 10 ritten met gemeentekorting. De enige voorwaarde is dat de op- en afstaphalte van de verplaatsing binnen de gemeentegrenzen van Herk-de-Stad liggen.
De Gemeentekaart is enkel te koop in voorverkoop aan het onthaal in het gemeentehuis en in dienstencentrum De Cirkel.
Het nieuwe net, hoe zit dat nu in Herk-de-Stad
Jij kent je route van A naar B vanbinnen en vanbuiten. Misschien wandel of fiets je wel naar een station, waar je de trein neemt. Of je neemt de auto tot aan een park-and-ride en springt daar op de bus richting het stadscentrum. Vanaf 6 januari 2024 kan dat in Herk-de-Stad nog vlotter. Samen met De Lijn gaan we in verschillende fases voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Eentje die vervoermiddelen combineren makkelijker maakt en echt inspeelt op jouw noden. Zo reis je dus nog vlotter naar je werk, school, ziekenhuis, favoriete winkel en sport- of cultuurcentrum.
Wegwijs met nummers
Binnen het nieuwe net van De Lijn krijgen heel wat lijnen een nieuw lijnnummer. Deze zorgen voor een logisch en samenhangend geheel:
- De laagste lijnnummers (met meestal maar één cijfer) zijn stadslijnen. Ze bedienen wijken en belangrijke attractiepolen. Meestal rijden ze aan een hoge frequentie in de stad. Voorbeelden hiervan zijn de stadslijnen in Hasselt (lijnen 1 tot en met 7) en de stadslijnen in Genk (lijnen 1 tot en met 7).
- Bestaat een lijnnummer uit twee cijfers? Dan kan je er de hele dag op rekenen met vaste regelmaat. Deze lijnen komen om het (half) uur. Soms zijn er nog extra ritten in de spitsuren. Voorbeelden hiervan zijn lijnen 44 en 45.
- Delen twee (of meer) lijnen een groot stuk van hun reisweg? Dan krijgen ze hetzelfde lijnnnummer en dezelfde kleur, gevolgd door een letter om het onderscheid te maken.
- Sommige lijnen rijden enkel in de spitsuren, bijvoorbeeld om goede aansluitingen naar scholen en bedrijven te garanderen. Deze hebben een lijnnummer met drie cijfers. In het midden van Limburg zijn dat bijvoorbeeld de lijnen 319 en 462.
Zo ziet het nieuwe net er uit in Herk-de-Stad vanaf 6 januari 2024
- Lijn 56 Hasselt – Herk-de-Stad – Diest
- Elke 30 minuten neem je deze bus vanuit Hasselt Station. Zo reis je naar Kermt, Spalbeek, Berbroek, Herk-de-Stad, Halen en Diest.
- Deze route ken je misschien al, want dat was het traject van de gekende lijn 299 Hasselt – Diest.
- In Diest Station stap je ook vlot over op lijn 15 Diest – Leopoldsburg.
Lijnen met nieuwe lijnnummers
Verschillende functionele lijnen veranderen ook in januari 2024. Zo krijgt elke verbinding haar eigen lijnnummer en her en der ontstaan er varianten van elkaar. Het gaat om:
- Lijn 355 Herk-De-Stad – Schulen – Lummen
- Lijn 357 Beringen Mijn – Lummen – Schulen – Herk-de-Stad
Deze lijnen zijn afkomstig uit Lijn 90 Donk – Beringen.
- Lijn 569 Bolderberg – Kermt – Herk-De-Stad: deze lijn is afkomstig uit Lijn 35c Diest/Tessenderlo – Hasselt.
- Lijn 358 Beringen Mijn – Genenbos – Lummen – Herk-de-Stad
- Lijn 503 Sint-Truiden – Nieuwerkerken – Herk-de-Stad
- Lijn 505 Herk-de-Stad – Nieuwerkerken – Sint-Truiden
- Lijn 507 St.-Lambrechts-Herk – Alken – Stevoort – Herk-de-Stad: deze lijnen zijn afkomstig uit Lijn 30 Beringen/Herk-de-Stad – Sint-Truiden.
- Lijn 566 Budingen – Kortenaken – Halen – Herk-de-Stad (ook Leuven): deze lijn blijft ongewijzigd.
Ken je de flexbus al?
Je rit reserveren doe je via Hoppin. Op de site van Hoppin vind je alle bediende flexbushaltes in jouw gemeente.
Hoppin is de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Daarin staat combimobiliteit centraal: het combineren van vervoermiddelen om vlot op je bestemming te geraken.
Met Hoppin …
- Combineer je bus, (deel)fiets en (deel)wagen zoals jij wil.
- Stap je vlot over van het ene op het andere vervoermiddel.
- Kun je gebruikmaken van extra diensten, zoals de fietsherstelzuil en de oplaadpunten voor elektrische fietsen en wagens.
Goed om te weten
- Maak eenmalig een account aan bij Hoppin.
- via de Hoppinapp
- via hoppin.be
- via de Hoppincentrale 0800 12 2 12
- Op tijd reserveren is belangrijk! Vraag je rit op voorhand aan.
- Bij elke boeking wordt bekeken wat voor jou de meest geschikte oplossing is. Dit kan de flexbus zijn, maar ook (een combinatie van) een vaste lijn of zelfs de trein.
- Op de flexbus zijn de tarieven en vervoerbewijzen van De Lijn geldig.
Meer weten? Surf naar www.hoppin.be.
Je reis uitstippelen?
Je reis uitstippelen, dat doe je makkelijk met de website of app van De Lijn. Op tal van manieren helpen ze je daar op weg: met de halte- en lijnpagina’s, de features ‘Voertuig op kaart’ en ‘Volg je rit’, maar vergeet ook de routeplanner niet. Die laatste begeleidt je bij geplande omleidingen. Check ook delijn.be/nieuwenet.
Ook de medewerkers van De Lijn beantwoorden met plezier je vragen in Lijnwinkels of via 070 220 200 (0,30 euro/minuut).
Wil je een stadsplan op papier? Hiervoor kan je terecht in het stadhuis, bij het OCMW en in dienstencentrum De Cirkel.
Hoe reserveer je de flexbus?
Ontdek of je (een deel van) je traject kan afleggen met de flexbus. Raadpleeg de Hoppinreisplanner via de Hoppinapp, -website of -centrale en boek eventueel jouw eerste rit.
- Maak op tijd je account aan.
- Kies je halte en tijdstip.
Je legt je traject hoogstwaarschijnlijk af met het vast openbaar vervoer. Lukt dat toch niet? Of slechts voor een deel? Dan wordt een flexrit voorgesteld. Bevestig dit voorstel en rond je reservatie af. Je krijgt dan een tijdsvenster van 30 minuten rond je gevraagde ophaal- of afzettijdstip te zien.
En moet je ergens écht stipt aankomen? Kies dan ‘arriveer voor’, zo wordt de ophaaltijd nog exacter gepland. En ben jij zeker op tijd op je bestemming.
- De avond voor vertrek krijg je een herinnering.
De exacte ophaaltijd wordt een uur op voorhand bevestigd via sms, telefoon of app.
- Download de Hoppinapp
Deze is 24 uur op 24 beschikbaar.
Download de app voor iPhone of voor Android.
- Surf naar de Hoppinwebsite
Vind online je weg.
- Bel naar de Hoppincentrale
Bereikbaar op 0800 12 2 12.
Van maandag tot vrijdag van 6 tot 19 uur.
Tijdens het weekend en op feestdagen van 7.30 tot 15 uur.
Op tijd reserveren is belangrijk! Vraag je rit aan
- via de app of website: vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand.
- telefonisch: tijdens de openingsuren van de centrale en tot 30 minuten voor je rit.
Op de flexbus gelden de vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn.
Reis makkelijk en
- registreer je abonnement via de Hoppinapp, -website of via de -centrale wanneer je je eerste rit reserveert.
- koop digitale tickets via de De Lijn- of Hoppinapp.
Gebruik je een ander vervoerbewijs? Of wil je meer opties kennen? Kom er hier alles over te weten.