Maak een afspraak
Print this page

Verzoek procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring

Informatiegegevens
Gelieve enkel de elementen aan te kruisen en in te vullen die in uw situatie van belang zijn.


 
Vrijstelling voor de natuurlijke rechtspersonen, die een woning die opgenomen is op de inventaris van ongeschikt en onbewoonbare verklaarde woningen hebben verworven.
De vrijstelling geldt voor de eerste heffing die volgt na de overdracht. De datum van de feitelijke en volledige eigendomsoverdracht is hierbij bepalend (geregeld via authentieke akte of via een verkoopovereenkomst).

 
De vrijstelling gaat in vanaf de datum van toekenning van de stedenbouwkundige vergunning.
De vrijstelling geldt voor een periode van één jaar.
Indien op het einde van de vrijstelling de sloop niet volledig is uitgevoerd, vervalt de vrijstelling en wordt de belastingplichtige een belasting opgelegd voor het bedrag dat de belastingplichtige verschuldigd zou zijn, mocht hij geen vrijstelling genoten hebben. Het is de plicht van de belastingplichtige om de administratie bewijzen van sloop te bezorgen.

 
De vrijstelling gaat in vanaf de datum van toekenning van de stedenbouwkundige vergunning.
De vrijstelling geldt voor twee jaar. Op basis van een gemotiveerde schriftelijke aanvraag kan de zakelijk gerechtigde uitzonderlijk eenmalig een verlenging vragen.
Indien op het einde van de vrijstelling de werken niet volledig zijn uitgevoerd, vervalt de vrijstelling en wordt de belastingplichtige een belasting opgelegd voor het bedrag dat de belastingplichtige verschuldigd zou zijn, mocht hij geen vrijstelling genoten hebben. Het is de plicht van de belastingplichtige om de administratie bewijzen van uitvoering werken te bezorgen.
Als u een renovatienota kan voorleggen met een overzicht van niet stedenbouwkundige vergunningsplichtige werken met daarbij een gedetailleerd tijdsschema. De werken moeten gestaafd worden met bestekken en facturen van minimaal 10 000 euro en met een plan of schets en enkele foto’s van de bestaande toestand. De facturen en bestekken mogen niet ouder zijn dan één jaar.
De vrijstelling gaat in vanaf de datum van goedkeuring van de renovatienota door de administratie en geldt voor twee jaar. Op basis van een gemotiveerde schriftelijke aanvraag kan de zakelijk gerechtigde uitzonderlijk eenmalig een verlenging vragen.
Indien op het einde van de vrijstelling de werken niet volledig zijn uitgevoerd, vervalt de vrijstelling en wordt de belastingplichtige een belasting opgelegd voor het bedrag dat de belastingplichtige verschuldigd zou zijn, mocht hij geen vrijstelling genoten hebben. Het is de plicht van de belastingplichtige om de administratie bewijzen van uitvoering werken  te bezorgen.

 
De nodige bewijsstukken moeten worden voorgelegd. De vrijstelling geldt per dienstjaar. Je kan je bewijsstukken hieronder opladen en doorsturen.
 
Slechts één bestand.
64 MB limiet.
Toegestane types: txt, rtf, pdf, doc, docx, odt, ppt, pptx, odp, xls, xlsx, ods.
Slechts één bestand.
64 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, png, svg.
Privacy
De gemeente Herk-de-Stad hecht veel belang aan privacy en zal de gegevens die via dit formulier doorgegeven worden enkel gebruiken in het kader van deze aanvraag. De gegevens worden niet langer bewaard dan nodig voor het afhandelen van deze aanvraag, tenzij we wettelijk verplicht zijn deze langer te bewaren. Uiteraard zal de informatie die je in deze aanvraag invult een vertrouwelijke behandeling krijgen.
 

Stadhuis

Pikkeleerstraat 14 3540 Herk-de-Stad
Telefoonnummer
013 38 03 10
E-mailadres
Openingsuren
Vandaag
tot uur Op afspraak, buiten voor vuilzakken.
tot uur Op afspraak, buiten voor vuilzakken.
Morgen
tot uur Op afspraak, buiten voor vuilzakken.
Sluitingsdagen

OCMW

Dr. Vanweddingenlaan 21 3540 Herk-de-Stad
Telefoonnummer
013 78 09 40
E-mailadres
Openingsuren
Vandaag
tot uur Onze diensten werken op afspraak.
Morgen
tot uur Onze diensten werken op afspraak.
Sluitingsdagen

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor één van onze nieuwsbrieven.