Maak een afspraak
ExtranetA-Z indexOnline aanvragen
Print this page

Klachtenbehandeling

Ontevreden? Laat het weten

De gemeente streeft naar de best mogelijke dienstverlening. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Als u ons dat ook laat weten, dan kunnen we daar wat aan doen en onze dienstverlening verbeteren.

Wat is een klacht?

Een klacht kan gaan over een foute handeling, het afwijken van de vastgelegde of gebruikelijke werkwijze of het niet uitvoeren van een handeling of prestatie door een ambtenaar, de burgemeester, een schepen of een gemeenteraadslid. Het kan gaan om beslissingen, termijnen, ...

 Het stadsbestuur is niet bevoegd voor klachten die te maken hebben met:

  • voorschriften en reglementeringen van andere overheden;
  • handelingen die buiten de bevoegdheid van de gemeente vallen;
  • zaken waarvoor u zich tot een andere overheid of tot een administratief rechtscollege kan of kon richten;
  • zaken waartegen u een burgerlijke rechtsvordering of een strafrechtelijke procedure heb ingesteld.

Wat is geen klacht?

  • Een vraag om informatie: u zoekt inlichtingen; we antwoorden zo snel mogelijk.
  • Een melding: u brengt ons op de hoogte van een tekortkoming die we niet konden voorzien; we lossen het probleem zo snel mogelijk op.
  • Een suggestie: u doet het bestuur een voorstel voor verbetering van de werking van een bepaalde dienst; we onderzoeken het voorstel en houden u op de hoogte van eventuele veranderingen.
  • Een bezwaar / beroep: dit zijn rechtshandelingen. U kunt ze volgens welomschreven richtlijnen indienen tegen een (ontwerp) van beslissing.
  • Een petitie: dit is een verzoekschrift dat u aan het bestuur richt om een bepaalde maatregel (niet) te nemen.

Hoe kan ik een klacht indienen?

U kunt een klacht indienen via e-mail, telefonisch, aan de balie of via het online formulier. Omdat we elke klacht nauwgezet behandelen en u op de hoogte houden, hebben we uw naam en adresgegevens nodig. Anonieme klachten behandelen we niet. Als u daar op staat, kunnen we uw anonimiteit wel verzekeren tijdens de behandeling van de klacht.

Wanneer wordt mijn klacht behandeld?

U ontvangt een ontvangstbevestiging binnen de vijf werkdagen. Binnen de drie weken ontvangt u een antwoord op uw klacht.

Klachtenbehandelingssysteem gemeente

Klachtenbehandelingssysteem OCMW

Stadhuis

Pikkeleerstraat 14 3540 Herk-de-Stad
Telefoonnummer
013 38 03 10
E-mailadres
Openingsuren
Vandaag
tot uur Op afspraak, buiten voor vuilzakken.
Morgen
tot uur Op afspraak, buiten voor vuilzakken.
Sluitingsdagen

OCMW

Dr. Vanweddingenlaan 21 3540 Herk-de-Stad
Telefoonnummer
013 78 09 40
E-mailadres
Openingsuren
Vandaag
tot uur Onze diensten werken op afspraak.
Morgen
tot uur Onze diensten werken op afspraak.
Sluitingsdagen

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor één van onze nieuwsbrieven.