Maak een afspraak
ExtranetA-Z indexOnline aanvragen
Print this page

Akte van echtscheiding

Wat

Een huwelijk wordt ontbonden door een vonnis van de rechtbank. De echtscheiding wordt vervolgens overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de huwelijksplaats.

    Voorwaarden

    Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de akte van echtscheiding aanvragen:

    • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
    • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

    Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

    Voor akten van echtscheiding wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

    • de betrokkenen (uzelf en uw ex-partner)
    • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
    • uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
    • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
    • uw erfgenamen
    • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

    Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

    Procedure

    De akte van echtscheiding vermeldt:

    • het aktenummer van de huwelijksakte
    • de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn
    • de gegevens van de (buitenlandse) beslissing (zoals voorzien in artikel 41, §1 BW).

    U kunt een afschrift of een uittreksel van een akte van echtscheiding aanvragen in de gemeente waar de echtscheiding werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

    Als u als burger beschikt over een digitale sleutel, kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:

    Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

    Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

    In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of uw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

    Hebt u een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kunt u het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

    De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

    Meer informatie over legalisatie en apostille

    Wat meebrengen?

    Als u het document zelf ophaalt:

    • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

    Als u het document voor iemand anders aanvraagt:

    • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
    • uw eigen identiteitskaart.

    Stadhuis

    Pikkeleerstraat 14 3540 Herk-de-Stad
    Telefoonnummer
    013 38 03 10
    E-mailadres
    Openingsuren
    Vandaag
    tot uur Op afspraak, buiten voor vuilzakken.
    Morgen
    Gesloten
    Sluitingsdagen

    OCMW

    Dr. Vanweddingenlaan 21 3540 Herk-de-Stad
    Telefoonnummer
    013 78 09 40
    E-mailadres
    Openingsuren
    Vandaag
    tot uur Onze diensten werken op afspraak.
    Morgen
    Gesloten
    Sluitingsdagen

    Nieuwsbrief

    Schrijf je in voor één van onze nieuwsbrieven.