home

contact  login
zoeken
zoeken

Werelddag zonder tabak 

Op 31 mei is het Werelddag zonder Tabak. Het ideale moment om te stoppen met roken.

Stoppen met roken is een van de beste beslissingen die u kan nemen! Voor uw gezondheid en voor uw portemonnee, want roken is een dure grap. Eindelijk vrij ook: niet langer slaaf van de sigaret!

Voor de meeste rokers betekent stoppen een stoppoging ondernemen. Gemiddeld zijn er 5 tot 7 pogingen nodig voor een roker definitief stopt. Geef daarom niet te snel op als het u niet onmiddellijk lukt. Elke serieuze poging brengt u dichter bij de definitieve stop! Maar het is best mogelijk dat het u al lukt vanaf de eerste poging.

Als u een stoppoging plant, moet u zich goed voorbereiden. Stoppen kan alleen maar lukken als u het zelf echt wilt. Tips, adviezen en info die uw motivatie opkrikken en u meer leren over uw rookgedrag vindt u hier:

Bij Tabakstop krijgt u gratis advies over de eerste stappen die u zelf kan zetten. Bel het gratis nummer 0800 111 00 of neem een kijkje op www.tabakstop.be

Stoppen op eigen wilskracht is mogelijk, maar hulp door een zorgverlener of begeleider is makkelijk verkrijgbaar. En deze hulp, gericht op het veranderen van uw rookgedrag, verhoogt uw slaagkansen!

Gebruik telefonische hulp: bel Tabakstop 0800 111 00 of bezoek www.tabakstop.be voor meer informat

 Maak gebruik van de gedeeltelijk terugbetaalde hulp van een tabakoloog of huisarts. Er bestaat individuele begeleiding en begeleiding in groep. Het aanbod vindt u op www.vlaanderenstoptmetroken.be.

Vraag zeker ook raad aan uw arts of apotheker.

Rokende jongeren kunnen een kijkje nemen op www.kortemettenmetsigaretten.be. Ouders kunnen voor advies over roken en kinderen terecht op www.gezondopvoeden.be.

Vijf feiten en fabels over stoppen met roken 

“Roken onder de dampkap of roken bij een open raam helpt om de rooklucht weg te krijgen”

FABEL. Roken onder de dampkap of met de ramen en deuren open is geen oplossing. Het zal nooit alle schadelijke deeltjes verwijderen. De rook verspreidt zich immers doorheen heel de woning en slaat neer op tapijten, meubels, gordijnen en andere materialen. Hierdoor blijf je nog lang na het doven van de laatste sigaret schadelijke stoffen inademen met slechte gevolgen. De enige manier om je kinderen, huisdieren, partner en bezoek te beschermen tegen de schadelijke stoffen van tabaksrook is buiten roken. De enige manier om jezelf te beschermen voor de schadelijke gevolgen van roken is stoppen met roken.

“Ik kan niet stoppen met roken, ik heb het al geprobeerd.”

FABEL. Gemiddeld heeft een roker 5 tot 6 pogingen nodig voor hij er in slaagt om te stoppen met roken. Dat is perfect normaal want nicotine is de meest verslavende drug. Stoppen met roken is een proces, in die zin is terugval zeker geen mislukking maar een onderdeel van het rookstopproces. De kans dat het de volgende keer wel lukt, wordt alleen maar groter.

“Ik rook al 20 jaar, het heeft geen zin meer om te stoppen.”

FABEL. Al na 20 minuten na het stoppen met roken, is een daling van de bloeddruk te zien. Na drie maanden begint het risico op een hartinfarct te dalen en verbetert de longfunctie. Dit zijn maar enkele van de voordelen op korte termijn. Stoppen met roken heeft dus altijd zin, ongeacht de leeftijd.

“Rokers hebben twee keer meer kans op een hartinfarct dan niet-rokers.”

FEIT. Rokers worden veel vaker dan niet-rokers getroffen door een hartinfarct en beroerte. Stop je met roken dan verklein je de kans op een beroerte doordat de bloedvaten niet meer vernauwen en de bloeddruk daalt. Sterker nog: als je vandaag stopt met roken, dan heb je na twee jaar evenveel kans op het krijgen van een beroerte als iemand die niet rookt.

“Roken in de auto met het raam open kan geen kwaad.”

FABEL. Roken in de auto is heel ongezond. Omdat de ruimte zo klein is, blijven er vaak nog meer schadelijke partikels in de lucht aanwezig dan in een grote ruimte. Het raam openen is niet voldoende omdat niet alle schadelijke deeltjes de auto zullen verlaten: een deel van de rook wordt gewoon terug de wagen in geblazen. Als je het roken echt niet kan laten, stop dan voor een rookpauze en steek buiten je sigaret op.